تصویر مرگ و زندگی در شعر خلیل حاوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مسعود مرگان پور
- استاد راهنما عبدالاحد غیبی علی قهرمانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده خلیل سلیم حاوی از بزرگان شعر امروز و یگانه شاعر مضامین عمیق فلسفی، در پایان سال 1919 در روستای (الهویه) در جوار کوههای «دروز» از پدر و مادر مسیحی ارتودکس متولد شد. او با چند مجموعه شعر که هر کدام از حجم نسبتاً کمی برخوردارند، توانسته است یکی از والا ترین جایگاه ها را در شعر معاصر عرب بدست آورد. شعر او از سمبولیسم عمیق و هشیارانه ای برخوردار است. او شاعری است متشاوم که یأس و ناامیدی در تمامی آثارش به گونه ای هولناک موج می زند؛ حتی این ناامیدی در عنوان دیوان هایش نیز مشهود است؛ از جمله آنها «نهرالرماد» است که از دو جزء متناقض تشکیل شده است به گونه ای که یک کلمه آن به مرگ و دیگری به زندگی و خیزش دلالت دارد. خلیل را چند دیوان است که بر اشعار دو دیوان «نهرالرماد» و «بیادر الجوع»، موضوع مرگ؛ و بر اشعار دیوان «النای و الریح» موضوع خیزش و زندگی غلبه دارد. مسئله بیداری و تجدد از خواب غفلت که نوعی بازگشتن و زنده شدن از دنیای مرگ محسوب می شود، در شعر او در مقام نخست اهمیت قرار دارد. حاوی تصاویر مرگ و زندگی را در بیشتر اوقات در قالب نمادها و اسطوره ها طرح ریزی کرده و بیان می داشت؛ از این روی است که به شاعر اسطوره شهرت یافته است. پایان نامه حاضر بر آن است که با رویکردی تحلیلی و توصیفی، دو موضوع مرگ و زندگی را که با تصاویر متنوعی در شعر خلیل حاوی نمود یافته است، مورد بررسی قرار دهد.
منابع مشابه
تصویرهای اشاری (بینامتنی) مرگ در شعر خلیل حاوی
تصویرهای اشاری تصویرهایی هستند که شاعر با استفاده از متون دیگر به آفرینش آن ها پرداخته است و تجربه های ادبی خویش را برای رساندن معنی مقصود خویش به کار بسته است. در نظام های مفهومی پژوهش های نقدی معاصر این مفهوم با نام هایی چون بینامتنیت، فراخوانی شخصیات، به کارگیری میراث ونقاب نمایان شده وهمه ی آن ها را شامل می شود. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی آنچه را که شاعر معاصر ل...
متن کاملدلالت نمادین رنگ در شعر خلیل حاوی
رنگ از دیر باز نقش مهمی درآفرینش آثار ادبی ایفا نموده است. شاعر گاه برای عینیت بخشیدن به تصاویر هنری و کشف روابط میان اجزای آن، جلوههای واقعی و محسوس رنگ را به کار گرفته و گاه برای تبیین افکار بیان ناشدنی از فضای نمادین آن بهره جسته است. ریشهی بکارگیری نمادین این عنصر را میبایست در پرتو تجارب ذاتی، احوال سیاسی و اجتماعی، گرایشهای فلسفی خاص شاعر به ویژه پیچیدگی و ابهام موجود در شعر، جستجو نم...
متن کامل«تحلیل شعر البحار و الدرویش خلیل حاوی برمبنای فلسفهی سارتر»
«تحلیل شعر البحار و الدرویش خلیل حاوی برمبنای فلسفهی سارتر» چکیده: از ویژگیهای اساسی شعر معاصر عربی، ارتباط گسترده آن با آگاهیهای بشری است؛ چنان که امروزه تبدیل به آئینهای تمام قد برای بسیاری از یافتههای جدید به ویژه در عرصهی علوم انسانی شده است. در این میان، نگرشهای فلسفی سارتر، به عنوان یافتهای نو به انسان و هستی، از همان آغاز، تأثیر شگرفی در دستاوردهای ادبی از خود برجا...
متن کاملبررسی نمود اگزیستانسیالیسم در شعر خلیل حاوی
این مقاله قصد دارد تا نمود اگزیستانسیالیسم را در اشعار خلیل حاوی مورد بررسی قرار دهد. سروده های خلیل حاوی به روشنی، بازگو کنندۀ حال پریشان او و ترسیم گر ژرفای نومیدی در نگاهش نسبت به سرانجام انسانِ آواره در هستی است؛ سروده هایی که به زیباترین شکل ممکن، تصویرگرِ رنج جانکاه اگزیستیالیستی است که خویش را در حلّ معمّای هستی ناتوان یافته و در این تیره خاکدانی که زمینش می نامند، جز آوای بلند مرگ، چیز دیگر...
متن کاملدلالت نمادین رنگ در شعر خلیل حاوی
رنگ از دیر باز نقش مهمی درآفرینش آثار ادبی ایفا نموده است. شاعر گاه برای عینیت بخشیدن به تصاویر هنری و کشف روابط میان اجزای آن، جلوه های واقعی و محسوس رنگ را به کار گرفته و گاه برای تبیین افکار بیان ناشدنی از فضای نمادین آن بهره جسته است. ریشه ی بکارگیری نمادین این عنصر را می بایست در پرتو تجارب ذاتی، احوال سیاسی و اجتماعی، گرایش های فلسفی خاص شاعر به ویژه پیچیدگی و ابهام موجود در شعر، جستجو نم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023